Kenmerken van beelddenkers

Op deze pagina vindt u kenmerken van beelddenkers. Uw kind / uw leerling hoeft niet aan alle kenmerken te voldoen om een beelddenker te zijn.

 

SpelenLeren
-Goed in puzzelen
-Hoge concentratie bij TV of computer
-Plezier in constructie speelgoed
-Houdt van buitenspelen
-Kan slecht tegen zijn/haar verlies
- Omkeringen en spiegelingen bij het schrijven (b/d/q/p)
- Fonetisch schrijven
- Slordig lezen
- Kleine woordjes overslaan met lezen
- Woorden fout lezen (hij wordt het)
- Problemen met automatiseren
- Moeite met automatiseren tafels
- Cijferomkering (25 wordt 52)
- Eigen oplossingsmethodes
- Goed in creatieve vakken
- Goed in verhalen bedenken
- Zaakvakken zijn leuk
- ‘Verkrampte’ pengreep
KarakterOpvallend
- Grote verbeeldingskracht
- Impulsief
- Perfectionistisch
- Gevoel voor humor, maakt woordgrappen
- Eerst doen dan denken
- A-synchrone ontwikkeling
- Gevoelig voor sfeer
- Kan slecht tegen kritiek
- Kan erg aanwezig zijn
- Heeft een gevoel van anders zijn
- Herinnert zich gebeurtenissen heel erg gedetailleerd
- Heeft graag kleding van zachte stoffen
- Heeft een hekel aan labeltjes in kleding
- Allergieën, astma, eczeem
- Eén of beide ouders zijn beelddenker
- Is een laatbloeier

 

Herken de beelddenker in de klas

Geen enkele beelddenker is hetzelfde. Beelddenkers herkennen zich bijna altijd in meer dan één van onderstaande types:

  • de creatieve beelddenker 
  • de dromerige beelddenker
  • de rechtlijnige beelddenker

Met de officiële observatielijst ‘herken de beelddenker in de klas’ van opleidingscentrum ‘Ik leer anders’ kunt u de verschillende types onderscheiden. Klik hier om de lijst te downloaden.

observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-1 observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-3observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-5observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-7
observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-2observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-4observatielijst-herken-de-beelddenker-in-de-klas-6

Deze observatielijst geeft een indicatie voor een visuele voorkeur van denken.  Aan deze observatielijst kunnen geen rechten worden ontleend.  Voor een medische diagnose (ADHD, dyslexie) wordt de lezer aangeraden inlichtingen in te winnen bij de huisarts.