Beelddenker in de klas

 

627-meisje-alleen-bedachtzaam-1920-fotos-voor-therapeuten

Denkt u dit ook wel eens?

  • Waarom laat zij niet zien wat zij kan?
  • Zij is zo creatief!
  • Hoe vaak moet ik het klokkijken nog uitleggen?
  • Hij onthoudt de instructies gewoon niet, hij zit altijd te dromen…
  • Het antwoord is wel goed, maar hoe zij er aan komt????
  • Gisteren wist hij het wel en nu is hij alles weer kwijt…
  • Zij houdt mij voor de gek!
  • Wat een bijzondere woordgrapjes maakt hij.
  • Hij wil het gewoon niet…
  • Als hij iets interessant vindt, kan hij alles.
  • Die tafels zitten er nog steeds niet in…

Kinderen waarover u dit denkt zijn mogelijk beelddenkers. Zij hebben een andere manier van denken en dus een andere manier van leren. Het herkennen en erkennen van de beelddenker kan al heel veel helpen. Met uw kennis, ervaring en intuïtie én met de tips gegeven bij deze lezing kunt u ‘de beelddenker in de klas’ beter begeleiden.

Inhoud lezing

Deze lezing gaat over beelddenken, beelddenkers, beelddenkers in de klas en vooral over wat wij kunnen doen om deze leerlingen beter te begeleiden.

Daarvoor is het nodig om te weten wat beelddenken is en waar het door veroorzaakt wordt. Vanuit deze kennis kunnen we ook begrijpen waardoor bepaalde leer- en gedragsproblemen ontstaan. We zien overeenkomsten en verschillen met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. In sommige gevallen heeft een kind twee of zelfs alle drie deze eigenschappen.

Aan de hand van de observatielijsten van ‘ik leer anders’ bespreken we hoe we de beelddenker in de klas kunnen herkennen. Want pas als we ze herkennen kunnen we ze erkennen en beter begeleiden.

Tijdens de lezing herkent iedereen waarschijnlijk al meerdere beelddenkers in de klas en problemen waar ze tegen aan liepen. Deze voorbeelden gebruiken we om samen te zoeken naar oplossingen. De informatie wordt verzameld, samengevat en aangevuld met algemene tips over het begeleiden van de beelddenker in de klas.

Aan het eind is er natuurlijk de mogelijkheid voor het stellen van vragen en het maken van opmerkingen.

Kosten: € 100,-

(exclusief BTW) 


Locatie en tijdstippen:

  • duur: 2 uur
  • plaats: bij u op school, in ruimte met digibord
  • tijdstip: in overleg, kan overdag en ’s avonds

Programma:

  • introductie met koffie/ thee
  • wat is beelddenken?
  • herkennen van een beelddenker in de klas
  • pauze
  • interactief voorbeelden bespreken
  • algemene tips
  • vragen en opmerkingen

Opmerkingen:

  • fijn als u voor thee en koffie kunt zorgen
  • koekjes neem ik mee!
  • in overleg kan een verkorte versie van de lezing gegeven worden
  • in overleg kan een andere locatie gekozen worden